prova direkt på ett pass eller boka dig på en

Hitta svaren på
dina frågor

VI HAR ALLA VARIT NYBÖRJARE

WE CAN
ALL RELATE

Vi har försökt samla de vanligaste frågorna gällande träningsformen, vad begreppen betyder och hur vi i vår box hanterar och jobbar kring vissa saker. Scrolla ner och se om ditt frågetecken kan bytas mot ett utropstecken.

Om du inte hittar svar nedan eller har en annan fråga är du självklart välkommen att höra av dig till oss.


Kort svar på denna fråga är:

Ett styrke- och konditionsprogram med ständigt varierande, funktionella rörelser ofta, men inte alltid, utförs med hög intensitet.

Vad är då en funktionell rörelser?
Det är en naturlig rörelse, sånt vi gör varje dag – står, sitter, kastar, lyfter, puttar, drar, klättrar och springer.

Vi anser att dessa rörelser ska kunna utföras utan större hinder eller besvär för en så smidig vardag som möjligt och där kommer denna träningsform in i bilden. CrossFit är ett sätt att få vardagen att flyta på på bästa möjliga och smidiga sätt.

Det handlar inte om ett exakt program eller schema, utan snarare principer som träningen baseras på. Strävan är att bli så allsidiga som möjligt med lika stor förmåga i var och en av följande fysiska färdigheter; rörlighet, kondition, uthållighet, styrka, explosivitet, smidighet, koordination, precision och balans.

Den höga intensitet vi tränar med är relativ till den fysiska nivå du befinner dig på. Promenader i all ära, men det är i den här zonen du får riktigt goda resultat av din träning. Du kommer att höja din kondition och styrka till nya höjder. Detta bäddar för ett långt liv med hög livskvalitet.

Passen vi erbjuder kan varieras i all oändlighet. Detta gör att det aldrig blir enformigt att träna med oss. Dessutom utsätts kroppen hela tiden för nya utmaningar, vilket ger oss en fysik som är väldigt allround och som gör oss förberedda för livets utmaningar.

Träningen sker med diverse olika föremål såsom skivstång, hantlar, kettle bells, räcke, hopprep, romerska ringar, medicinbollar och många andra enklare redskap och allt anpassas efter varje individ. 

Lika mycket Community som träningsform
CrossFit tränas ofta i grupp och att tillsammans utsättas för fysiska och psykiska prövningar skapar  en speciell gemenskap och sammanhållning. Denna gemenskap ser du inte bara i din egna box utan även om du besöker tävlingar runt om i världen eller är på resande fot och hälsar på för ett träningspass i en annan box. Du kommer med alla säkerhet snabbt känna tillhörighet och hitta en hel del nya vänner då en box är en plats där likasinnade samlas och umgås.

Mer än bara träning, om man vill
CrossFit är dock inte bara en träningsform, det är även en tävlingsform för de som önskar. Det är en sport där målet är att bevisa sin totala fysiska prestationsförmåga – “The Sport of Fitness”. En av de unika sakerna med dessa tävlingar är att tävlingsmomenten oftast förblir hemliga fram till några dagar innan start. Detta i kombination med att tävlingarna är uppbyggda av en bred blandning av moment och grenar från ett flertal andra sporter – tyngdlyftning, styrkelyft, friidrott, gymnastik, kettlebell, löpning, simning, cykling osv – gör att deltagarna måste träna inför alla tänkbara prövningar. Man klarar sig inte med att endast vara riktigt bra på en av grenarna.


Alla klasser kan hållas på engelska, säg bara till coachen innan klassen startar.

Förutom att övningarna kan kännas krångliga att förstå sig på i början finns det begrepp och förkortningar på tavlan som kan verka helt
obegripliga. Coacherna går alltid igenom allt och visar övningarna men vi tänkte här förklara lite kortfattat vad begreppen du kan mötas av betyder.

BOX
En box är ett gym utan speglar på träningsytan. Vårt mål är att vi ska lära oss känna om rörelsen går rätt till eller ej istället för att förlita oss på speglar som visar oss vår rörelse. Detta gör att din kropp lär sig hur den bör beté sig även utanför träningsmiljön, när du till exempel jobbar i trädgården eller hjälper kompisen att flytta.

WOD
”Workout of the day” betyder helt enkelt ”dagens pass”.

EMOM
”Every minute on the minute” betyder att en eller flera föreskrivna rörelser/set ska ske varje hel minut.
Skulle du bli klar på 30 sekunder får du vila resterande 30 sekunder, tills nästa minut startar.

AMRAP
”As many rounds/reps as possible”. betyder att ska göra så många varv eller repetitioner du klarar/hinner inom x antal minuter.

RFT eller RFQ
”Rounds for time” eller ”Rounds for quality” betyder att du ska utföra den uppsättning övningar/reps i ordningen skriven på talvan x antal varv. Är det RFT ska du göra det så snabbt du kan och är det RFQ ska det utföras med fokus på kvalitet – utan stress, kanske lite tyngre eller svårare.

TIME CAP
Tidsgräns för hur lång tid angiven del av passet får ta.

PR eller PB
Personligt rekord eller personbästa.

Vårt klassutbud utvecklas ständigt i takt med att våra medlemmars träningsvanor utvecklas. Vi försöker att alltid se till att så många som möjligt får chans att träna och därför håller vi ständigt koll på antalet deltagare på klasserna för att på så sätt kunna utveckla schemat efter medlemmarnas behov och önskemål. Just nu ser vårt schema ut såhär: Schema CFN

Observera att ändringar kan ske vid t ex röda dagar, lov och semesterider. För att se aktuellt schema gå in i vårt bokningssystem. Det krävs ingen inloggning för att enbart se schemat.

I vårt bokningssystem kan du se olika typer av klasser. Det kan kanske kännas lite snurrigt och klurigt med termerna så här kommer en förklaring av de vanligaste rubriker du kommer kunna se där.

TRÄNINGSPASS – WOD
Instruktörslett pass för tolv deltagare.

TEAM – TISDAG / TEAM WOD
Instruktörslett pass för upp till 20 deltagare där man kör i lag (som delas in eller väljs på plats).

TEKNIKPASS
Instruktörslett pass för upp till 20 deltagare med fokus på teknik inom lyft alternativt gymnastik.

MOBILITY
Instruktörslett pass för upp till 12 deltagare med fokus på rörlighet. Fokus för dagen är alltid kopplat till dagens WOD och du kan därför antingen köra enbart detta pass alternativt köra både mobility och passet efter.

NORRORT KIDS
Instruktörslett pass för barn.

OPEN-GYM PASSERKORT
Är för de som ansökt och fått passerkort. Dessa tider är det obemannat i gymmet och du bär ett större ansvar för din egna träning, utrustning o s v.

OPEN-GYM BEMANNAT
Betyder att någon av våra coacher är i boxen och att du kan boka dig för att komma dit och träna på egen hand. Detta är öppet för samtliga som tränar hos oss, oavsett om du har medlemskap eller betalar per tillfälle (du ber bara coachen på plats om att få betala).

Har du några frågor eller funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa till.


Fyll i formuläret som du hittar under ”BLI MEDLEM” här på hemsidan.

Gymmet är öppet och bemannat under de tider det är klasser (”Bemannat Open Gym” i bokningssystemet).

Medlemmar som ansökt om och fått passerkort har tillgång till gymmet under alla tider på dygnet.

Vill du komma i kontakt med oss vänligen ring på 070 – 925 69 35 eller maila info@crossfitnorrort.se


Ja, vi tar självklart emot besökare från andra boxar. Hör av dig på info@crossfitnorrort.se eller ring 070 – 925 69 35 för att kunna boka dig.

Vi har något som heter introkurs som du kan läsa mer om här.

Dock kan allt vi gör på samtliga pass individanpassas för att ALLA ska kunna köra ALLA pass.

Är du helt ny inom CrossFit och inte vill gå vår populära introkurs skulle vi rekommendera att du börjar med att boka en WOD då det är lite lugnare tempo gällande genomgång av övningarna än det som heter TEAM-WOD.


”Är detta något för mig?”

”Jag är ju inte tillräckligt vältränad och måste träna lite först…”

Du behöver INTE redan träna för att kunna börja med CrossFit.

Allt vi gör anpassas för alla nivåer av fysisk färdighet. Rörelserna, vikterna och passen modifieras så att de passar DIN nivå – oavsett om du är morfar, gravid, elitidrottsman eller skadad. Vi ser till att din träning går framåt i din egen takt. Alla deltagare på passen får individuell hjälp med övningar och tekniska moment samt feedback på sin träning.

”Jag kan inte göra alla övningar och rörelser”

Anledningarna kan vara olika och många – skada, ovan, nyförlöst, otränad, rädd, stel… och ska vi vara helt ärliga är det en extremt liten skara som kliver över tröskeln hos oss och kan göra allt från början. Det är därför vi coacher finns där och det är därför det är så få deltagare på varje pass.

Övningar kan känns svåra för att du inte utfört de förr men kroppen lär sig snabbt och många gånger ser du snabbt nytta av dessa rörelser i ditt vardagsliv då de liknar mycket av det vi gör hemma. Våra coacher kommer att hjälpa dig och de andra medlemmarna på passen att komma framåt i träningen både fysiskt och psykiskt.


Har du en gammal skada som gör att vissa rörelser eller övningar inte går att utföra? Eller har du skadat dig nyligen och måste anpassa din träning temporärt under läkningsprocessen?

Våra coacher finns där för att göra det bästa av din träning. De hjälper gärna till att presentera alternativ rörelse, vikt eller övning. Det coacherna inte kan är dock att läsa tankar så du måste själv berätta vad det är som inte känns bra.

Vårt mål är att ge dig chans att röra på dig och förhoppningsvis tycka att det är riktigt jäkla roligt. Om det innebär att du måste byta ut en övning eller två spelar absolut ingen roll. Det finns alltid väldigt många kroppsdelar och muskler utöver där skadan sitter som behöver fortsätta att användas och det guidar vi dig till.


Varje dag erbjuder vi pass och det vanligaste är det som kallas WOD, vilket står för Workout of the Day (Dagens Pass). Ingen dag är den andra lik. Alla pass är unikt uppbygga när det kommer till vad för typ av övningar som ska utföras och i vilken ordning det ska ske. Det kan låta som vi att vi snurrar en tombola men allt har en röd tråd och noggrann tanke för att du som atlet ska utvecklas.

Utöver det klassiska passet beskrivet ovan erbjuder vi även Team-WOD (där man kör i lag), teknikpass (där vi lägger fokus på att nöta in en specifik rörelser eller övning) samt mobility (fokus på rörlighet).

Oavsett pass finns det en standard vi följer. Varje pass inleds coachledd uppvärmning följt av instruktion och genomgång av vad dagens pass kommer innehålla samt hur man kan anpassa övningarna för sin egna nivå. 


Passerkort är något som ger dig tillgång till gymmet dygnets alla timmar. Du kan ansöka om detta så fort du blivit medlem men kan få vänta lite innan du kan hämta ut det. Inte för att du måste vara bäst i alla övningar utan för att vi vill lära känna dig lite först. Det är ett obemannat gym med mestadels fria vikter och det gör att vi vill veta vem du är, hur du förhåller dig till din egna träning, vår utrustning, våra regler och andra i boxen.

Med passerkort kan du boka dig på timmar som är märkta ”Open Gym – Passerkort” och träna ditt egna program eller dagens pass på egen hand under timmar som är obemannat. Kortet är personligt så varje medlem måste ansöka om ett eget och du får aldrig släppa in någon med ditt kort.

Med friheten som kommer med ett passerkort tillkommer självklart även ett visst ansvar (som du måste godkänna vid ansökan). 

Här hittar du ansökan för passerkort.


Open Gym är då du tränar utan coach. I vårt bokningssystem kan du se två olika varianter – ”Bemannat Open Gym” och ”Open Gym – Passerkort”.

Bemannat Open Gym betyder att någon av våra coacher är i boxen och att du kan boka dig för att komma dit och träna på egen hand. Detta är öppet för samtliga som tränar hos oss, oavsett om du har medlemskap eller betalar per tillfälle (du ber bara coachen på plats om att få betala).

Open Gym – Passerkort är för de som ansökt och fått passerkort. Dessa tider är det obemannat i gymmet och du bär ett större ansvar för din egna träning, utrustning o s v.

Oavsett vilket Open Gym det handlar om måste du alltid boka in dig på alla de påbörjade timmarna du tänkt träna samt respektera att endast träna de tider du fått plats enligt de antal platser som bokningssystemet visar.


Ja, för studenter vid universitet och högskola med minst 75 % studietakt ger vi 15 % rabatt på våra medlemspriser. Uppvisande av giltigt studentlegitimation krävs.

Rabatten gäller inte engångsbetalning på pass eller produkter i shoppen.


Ja, för poliser, ambulanspersonal och brandmän ger vi 15 % rabatt på våra medlemspriser mot uppvisande av giltigt legitimation som intygar denna typ av arbete.

Rabatten gäller inte engångsbetalning på pass eller produkter i shoppen.

Priser för att träna hos oss beskrivs lite kortfattat nedan.

Gällande personlig träning, företagsträning, Norrort Kids, personligt träningsupplägg, fysträning för idrottslag osv ber vi dig kika under ”våra tjänster” där denna info lättast hittas. Gällande priser på våra produkter i shoppen kan du antingen maila, ringa eller komma förbi för att både köpa och fråga om detta.

12 månader
Betalning av allt på samma gång – 10 200 kr
Månadsbetalning – 900 kr / mån

6 månader
Betalning av allt på samma gång – 5 750 kr
Månadsbetalning – 1 050 kr / mån

3 månader
3 250 kr

1 månad (ansöks om och betalas på plats i boxen)
1 275 kr

Engångsträning (betala per tillfälle du tränar)
150 kr

Du kanske även är berättigad till rabatt?

För studenter vid universitet och högskola med minst 75 % studietakt ger vi 15 % rabatt på våra medlemspriser. Uppvisande av giltigt studentlegitimation krävs. Rabatten gäller inte engångsbetalning på pass eller produkter i shoppen.

För poliser, ambulanspersonal och brandmän ger vi 15 % rabatt på våra medlemspriser mot uppvisande av giltigt legitimation som intygar denna typ av arbete. Rabatten gäller inte engångsbetalning på pass eller produkter i shoppen.

Vi har även 30 % rabatt för tonåringar (14-18 år). Denna rabatt gäller både medlemskap samt vid betalning av engångsträning.

VÄLKOMMEN

Engelbrekts väg 17, 2 Tr 
Dörren längst ner på Mekonomens parkering.

För besök kolla vårt schema. Du är varmt välkommen förbi de tider det är gruppklasser.
Övriga tider nås vi enkelt på telefon.

© CrossFit Norrort | Hemsida av DesignAd Stockholm